onsdag den 29. februar 2012

Hvidsten Gruppen

Modstandsbevægelsen fra Jylland


Hvidsten Gruppen er Anne Grethe Bjarup Riis’ instruktør debut, og det er hun kommet ret så godt fra. Jeg havde dog mine aversioner mod filmen, da jeg havde set den trailer uden dialog, men kun med melankolsk musik. Jeg bryder mig ikke om at film allerede prøver at præge min sindsstemning, inden jeg ser filmen, og det synes jeg lidt denne her gjorde, og jeg synes måske det var lidt ”billige tricks” man gjorde brug af, så det var virkelig med lave forventninger at jeg så den. Det gør det heller ikke bedre, at jeg er virkelig dårlig til at se film med krig som emne, på den ene eller anden måde.


Heldigvis blev jeg glædeligt overrasket, det var en spændende fortælling om en gruppe mennesker der ikke ønsker at lade sig undertrykke, og som bare vil være ”herre i eget hus” – sagt af Marius Fiil angående tyskernes invadering og besættelse af Danmark.


Hvidsten Gruppen bliver dannet af Marius Fiil og dennes kone Gudrun, som har 4 fire børn: Tulle, Niels, Gerda og Bitten, de 3 ældste af børnene er alle aktive medlemmer af gruppen deslige Tulles mand. Samlingspunktet for modstandsgruppen bliver deres kro, Hvidsten Kro, som ligger mellem Mariager og Randers. Marius får samlet en broget flok blandt beboerne, mestendels mænd uden familie (kone og børn).  Deres job er at opsamle containere der bliver kastet ned fra engelske fly, indeholdende krudt og våben, derudover huser familien Fiil de unge mænd som kommer med containerne.


Det er på ingen måde ufarligt arbejde, og alle er klar over konsekvenserne og er villige til at gå i fængsel for deres land, så patriotiske er de. Dog opstår den dag, hvor det at udøve sabotage eller have del i sabotage i en eller form, udløser dødsstraf.


Jeg var inde til Gallapremieren hvor også efterkommere af Fiil familien var med, det var ret spændende og den yngste Fiil, Gulle – datter af Tulle og dennes mand, er i dag 70 og blev eftersigende meget rørt over filmen.


Tag ind og se den, hvis du gerne vil se noget dansk national historie og patriotisme!

- Maj :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar