torsdag den 2. februar 2012

J. Edgar

DiCaprio som FBI's alfader: J. Edgar

I går var jeg inde og se J. Edgar med min veninde L. Vi skulle have set Marilyn, men hun er så frygtelig populær, at vi valgte J. Edgar istedet - hvilket på ingen måde var et dårligt valg.

Eastwood's portræt af FBI's skaber har ellers fået blandede modtagelser herhjemme, og jeg kan godt følge dem i nogle af deres kritikpunkter, specielt det der går på den make-up der skulle gøre DiCaprio og Hammer gamle - DiCaprios er okay, ikke helt overbevisende, men acceptabel, Hammers derimod er fuldstændig latterlig og på ingen måder overbevisende, og det er en skam!

Historien tager sit udganspunkt i, at den ældre Edgar fortæller og får nedfældet sin biografi af yngre agenter, gennem hans fortællinger bliver der sprunget frem og tilbage mellem fortid og nutid, hvilket tilføjer en fin dynamik til historien.
Filmen skildrer på ingen måde nogen rosenrød fortælling om en en af USA's mest kontroversielle, dog innovative mænd, men skildrer også lidet flatterende sider af Hoover.
Det der rørte mig mest, var hans forhold til hans mor (ikke altid positivt), og de vedholdende homoseksuelle rygter, som fik en stor plads i filmen. Jeg havde intet kendskab til Hoovers historie, derfor så jeg det som en spændende fortælling om en kompleks mand, som var utrolig innovativ og fremsynet, samtidig var han en mand fyldt med indre dæmoner og fandt kun en form for ro, når han dedikerede alt til sit hjertebarn: FBI.

Hvis du som jeg, elsker en god fortælling og måske ikke ved så meget om Amerikansk Historie og Hoover, så er jeg sikker på at den vil falde i god jord, det er en spændene historie time :)

DiCaprio er virkelig blevet voksen, der er ikke meget tilbage af den unge storcharmør fra Titanic og Romeo+Juliet, det der er tilbage, er en alsidig og ekstrem dygtig skuespiller, og kemien mellem ham og Armie Hammer var fantastisk og meget overbevisende.  

- Maj :D


5 kommentarer:

  1. Jeg kan kun være enig i den anmeldelse - dagen inden vi skulle se den, sendte DR2 faktisk et portræt af manden, der var noget anderledes end den version vi får på film. Der var langt flere detaljer med, og når man havde set dem, så var det som om filmen manglede noget for at man fik hele billedet med.
    Har også selv haft lidt weird forhold til DiCaprio - men synes han er kommet godt igen. Min ven, der ser ekstreeemt mange film (faktisk ofte i Grand) - sagde det på denne måde: Hvordan har Clinten fået så meget ud af Lousy Leonardo???
    Det kan man så tage som man vil - men det er ihvertfald HELT SIKKERT at Clint Eastwood er en fantastisk instruktør, når han kan få så meget menneskeligt med i de små detaljer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Arh nu synes jeg din ven er lidt for hård ved Leonardo!
      Jeg er jo af den generation som svimede over ham i Titanic, men så gik der en laaaaang periode hvor jeg ikke fandt ham skide spændende, men nu er han jo gået hen og blevet en virkelig dygtig skuespiller, med et ret alsidigt repetoire, det kan jeg kun have respekt for :)

      Men er helt klart enig, Clint Eastwood er fantastisk, både som skuespiller, men i lige så høj grad som instruktør! Hvis du ikke allerede har set den, så kan "Gran Torino" virkelig anbefales!

      - Maj :D

      Slet
  2. Jeg vil så gerne se den film, og din anmeldelse ændrede bestemt ikke ved det!

    Jeg synes Leo er kommet lang siden hans Titanic dage, og bestem kun positivt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Leo er SÅ meget gået hen og blevet en dygtig karakterskuespiller - mange ønsker jo også at se denne film, kun pga. hans talent, og det kan jeg godt forstå!

      Men nu er du blevet advaret mod den hæslige make-up, det må du ikke bruge imod filmen ;D Synes stadig den er vældig seværdig!

      - Maj :D

      Slet
  3. Ja netop, og det må man sige er et beundringsværdig karaktertræk og udvikling. For jeg tror bestemt også, han er en af (mange) grunde til at jeg gerne vil se den.

    Og det lover jeg, jeg nok skal prøve på. Selv om make-up (specielt når den bruges til at gøre skuespillere ældre) netop er en af de ting, jeg ofte krummer tæer af ;)

    SvarSlet