fredag den 17. februar 2012

The Artist

Film - The oldschool way!


The Artist er blevet nomineret til 10 Oscars, nomineret til 6 Golden Globes og vandt 3, nomineret til 12 BAFTAs og vandt 7 - det e lidt vildt!
Det må jo betyde at det er en god film - og er det så det?
Nej!

Det er en absolut F A N T A S T I S K film! Den forfører en med storladen musik, smukke billeder og eminent kropssprog og mimik - det er en film der skal ses! Om ikke andet for at opleve en glemt æra i filmens historie - Stumfilmen!

Filmen kan muligvis summes op af et enkelt ordsprog: Stolthed står for fald!

George Valentin er stumfilmens konge og høster publikums anerkendelse og soler sig i sin succes, og med rette, han er den fødte entertainer og ved hvordan han skal please dem. Dog er tiden kommet hvor stumfilmen langsomt er ved at blive passé og talefilmene vinder indpas - men den stolte Valentin slår det hen og mener ikke at de såkaldte "talkies" er fremtiden, men som vi alle ved, tager han fejl - grueligt fejl!

Mens Valentin er på sit højeste, møder han den unge og ukendte skuespillerinde Peppy Miller, hvis karriere stiger til uanede højder i "talkies" mens Valentins egen karriere ryger i glemslen sammen med stumfilmene.

Det som kan lydes som en enorm tragisk film, er ikke så sørgmodig endda, ikke sagt at man ikke bliver rørt, for det gjorde jeg mange gange og på grænsen til at fælde en tåre... men der var også plads til en masse grin, specielt pga. Dujardins komiske talent og fantastiske mimik!

Jeg er lidt forelsket i Valentin (Dujardin), han er charmerende ud over alle kanter, men jeg er i lige så høj grad forelsket i Peppy Miller (Bejo), for hun var som et frisk pust hver gang hun tonede frem, al den energi og sprælskhed smittede fuldstændigt af på mig, fik simpelthen lyst til at danse en hurtig Jitterbug med hende...!

Jeg kan kun anbefale jer at tage ind og se den, og lur mig om den ikke tager en del statuetter med hjem næste søndag!

- Maj :D

6 kommentarer:

  1. Har villet se den lige siden jeg så den på Kino.dk!

    I "gamle dage" - dvs. mens jeg studerede og var ung og sprunk, tog jeg tit i Cinemateket i København og så mærkelige film - herunder stumfilm. Hvordan gør man det i en biograf? Jo, man hyrer faktisk en pianist til at sidde inde i salen, med et klaver, så han kan tilføre live-musik til filmen. Dette var engang imellem lidt af en udfordring, når han spillede munter musik til en alvorlig scene - men det var en meget speciel oplevelse, som jeg kun kan anbefale.

    Derfor var det da også helt indlysende, at jeg skal se denne her film :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh ja, Cinemateket er også et lidt magisk sted! Jeg skal være helt ærlig og sige, at jeg aldrig rigtigt har set stumfilm, altså udover de sædvanlige med Chaplin, men den her var rørende og smuk hele vejen igennem! Jeg kan KUN anbefale den varmt - og vær forberedt på at blive forelsket i Jean Dejardin, han er dårende charmerende!

      - Maj :D

      Slet
  2. Nåååårh, det er den! Kan godt huske at jeg læste om den noget anderledes film, der havde høstet så megen anerkendelse. Jeg må blankt indrømme, at det er en film, jeg aldrig ville se i biografen. Der går jeg mest efter action, animation og spænding :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha... ja, det hører jeg kære Piske!

      Jeg er ikke selv så meget til action - eller gys, pyha! Men animation og spændning er jeg helt klart nede med!
      Dog synes jeg at denne skal ses i biffen, den har smukke billeder og en storslået musik der virkelig kommer til sin ret på det store lærred og i Surround soundet.

      - Maj :D

      Slet
  3. Glæder mig til at se denne film, men er enig med Piskeriset - det er ikke en film jeg skal se i bio.. Når det koster så meget som det gør, så er bio film for mig, også reserveret til de CGI og action fyldte film, hvor det virkelig giver pote at give ekstra penge for at se den..

    MEN er det virkelig en stum film hele vejen igennem? For jeg synes da jeg hørte dem tale i traileren..?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en stumfilm, men jo, uden at røbe for meget, så er der tale i (meget lidt), men det giver så meget mening, når man ser filmen!

      Jeg er også i tvivl om jeg nogensinde ville have taget ind og se den i biffen eller set den overhovedet, hvis det ikke var fordi jeg er i den (heldige) situation som jeg er i!

      Men efter at have set den, kan jeg ikke anbefale den nok, og lur mig om jeg ikke skal ind og se den igen ;)

      - Maj :D

      Slet