onsdag den 22. februar 2012

Testamentet - Enden på en ny begyndelse

De to brødre Henrik og Christian (bagsædet) som man hovedsagligt følger.


“Jeg kommer fra en rig familie, hvor hele min barndom og ungdom har været præget af svigt og skandaler. Nu ligger min morfar for døden og jeg er blevet udnævnt som arving. En ny begyndelse?Vh
 Henrik aka Lux Lucis”

Ovenstående ord blev skrevet til instruktøren Christian Sønderby Jepsen, som straks tog til den lille by Skals, for at mødes med Henrik.

Ordene starter også den dokumentarfilm jeg var inde og se i går, det er en gribende og meget rørende film om to brødre som begge er skrabet bunden, og ser et lys i den kommende arv - en ny begyndelse. Spørgsmålstegn.

For er det det? Brødrene har levet i lyset af at de en dag skulle arve en masse millioner af deres morfar - men da det pludselig viser sig at det er mosteren der står listet som enearving, går det hele i ged.

Filmen følger hovedsagligt de to brødre Henrik og Christian, med små "bi-roller" som deres halvbror Andreas og deres manipulerende og dominerende far.

Henrik, er 31, far til en søn, separeret fra sin kone Ceci, arbejdsløs og med kreditorer hængende i røret. Han prøver forgæves at få hævet sin kassekredit med lovning på en arv. Han er en følsom sjæl, som har lidt mange nederlag og megen sorg, specielt da hans mor døde for 12 år siden, et savn som stadig gør ondt og kommer frem når hans indre dæmoner er størst.

Christian er den ældste af brødrene, han er konstant høj, skæv og fuld. Han er 35, men som han selv siger, man kan godt se på hans ansigt at livet har slidt på ham. Undervejs gennem filmen finder man ud af, at hans stofmisbrug har været til stede siden hans tidligste pubertet og at han har haft nogle kontroverser med sin far, hvillket på et tidsspunkt har resulteret i at han blev dumpet på en rasteplads i Polen og selv måtte finde tilbage - hvordan det lykkedes Christian, melder historien intet om.

Den yngste bror, Andreas, ser vi ikke så meget til, han har en anden far end Henrik og Christian, og har derved også ret til en del af million arven. Første scene vi møder den unge Andreas, er det tydeligt at han har en helt anden baggrund end sine brødre, han er studerende med hvertfald to 12'taller i baggagen.

Faren til Christian og Henrik virker meget gerrig, manipulerende og dominrende. Han er ivrig efter at hans drenge skal få arven, og bliver ved at fortælle Henrik at han burde få en skilsmisse i orden med Ceci da hun hjernevasker ham - hvor man under hele filmen tænker, hvem hjernevasker egentlig hvem?

Det er virkelig en gribende og tragikomisk film, jeg var mere i sorg over deres skæbne end jeg egentlig fandt den underholdende, dette er ikke en Hollywood film, hvor man ved at de skal så grueligt meget igennem for at finde lykken på den anden side, her, da rulleteksterne rammede lærredet vidste jeg ikke om jeg skulle græde eller le - for hvad skete der med de mange sjæle jeg havde tilbragt tid med?

Jeg har aldrig været så glad for dokumentarfilm, de kommer for tæt på, men denne her er ret fantastisk, og selvom man ikke har lyst til at se den i biografen, så synes jeg den er værd at leje på dvd som det mindste!

- Maj :D

2 kommentarer:

  1. Den vill jeg gerne se! Har lige se traileren, og det virker helt sikkert som en spændende dokumentar. For kan pengene skabe et helt nyt liv for brødrende, eller ender de med at skabe mere splid og problemer, end lykke? En situation jeg har stået på sidelinien til..

    Glæder mig til at se den - og fedt at den skaber sådan et indtryk hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig også bare god, jeg er så glad for at jeg lige fik den ide og smutte ned og se den igår!

      Jeg havde også kun hørt godt om den, men havde ingen anelse om at ind i mellem, er realiteten vildere end fiktion! Det der sker i den film, og den opførsel og dialog, det er bare crazy!

      Se den når du får mulighed for det, du vil ikke fortryde det!

      - Maj :D

      Slet