mandag den 20. februar 2012

Melancholia

Dommedag a la Trier

I weekenden fornøjede jeg mig med at se "Melancholia" - at fornøje mig med, er nok meget sagt, for det er jo ikke en feel good film, selvom Trier selv har udtalt at det er en af hans mere positive film. Det kan nok undre en hel del, når han nu har valgt at lave en film om jordens undergang, men jeg vil tro at man forstår det, hvis man har set flere af hans film og ser denne, så giver det på en sær facon mening.

Melancholia er opdelt i to dele, set ud fra de to søstres synspunkter, første halvdel hedder "Justine" (Dunst) og omdrejningspunktet er hendes bryllup. Anden del hedder "Claire" (Gainsbourg) og hvor omdrejningspunktet er jordens undergang.

Det er en kompleks film at beskrive, der sker virkelig meget og det meste er det, er noget man læser mellem linierne - der poppede mange spørgsmål op i mit hovede i løbet af filmen, specielt i første halvdel.
Her bliver man introduceret for hele den dysfunktionelle familie, moderen der er fraskilt og enormt bitter, og under hele festen har hun intet andet end spydigheder. Faderen som er en gammel buk, omgiver sig med unge kvinder, men har ikke plads til faderlig omsorg til datteren der inderligt beder om den. De to søstre der har et frygteligt ambivalent forhold til hinanden - på skift hader og elsker de hinanden.

Efter brylluppet bor Justine hos Claire og hendes familie, hun er røget ind i en svær depression som har blotlagt hende alle evner for at klare sig selv - og det er der de finder ud af at den fremmede planet "Melancholia" er på kollisionskurs med jorden, og at deres dage er talte.

Det er helt sikkert en film jeg må se igen, der er meget der kan tolkes på forskellige måder, og jeg har brug for at fordøje den, inden jeg kan se den igen, og denne gang få noget mere substantielt ud af den. Jeg synes bestemt den er seværdig, og om jeg synes det er hans bedste - nej, og har man ikke set nogen af hans film før, så er denne måske en svær nyser at starte med - der er "Riget" nok min favorit, på alle punkter, for der får man virkelig et indblik i Triers twistede hjerne!

- Maj :D


Ingen kommentarer:

Send en kommentar