fredag den 16. marts 2012

Shame

Sexafhængighed og et bizart søskendeforhold er nogle af de ting
Shame kan byde på!

"Shame" er en af de to film jeg har arbejdet med, mens jeg har været i praktik. Jeg så den en af de første dage tidligt om morgenen, og jeg må ærligt indrømme, at jeg var ved at få min kaffe i den gale hals. Jeg vidste ikke så meget om filmen, udover at den handlede om sex... og det var jo ikke et så tosset udgangspunkt!

Jo, filmen handler om sex, og det er det den er blevet kendt for, ligeledes alle de nøgenscener der er med Fassbender - og nej, han har ikke noget at være ked af - og JO han kan sagtens spille nøgengolf, uden kølle... Men filmen rummer meget mere end det, meget forbliver usagt, og lige så eksplicitte som nogen af scenerne er, lige så introvert kan filmen være, der skal læses mellem linierne, og man går fra salen med en følelse af ikke at blive helt forløst - akkurat som Brandon!

Brandon (Fassbender) er en slick New Yorker som set udefra ikke mangler noget, han er succesfuld, intelligent og ikke mindst karismatisk - og kan forføre kvinder med et enkelt blik! Men det er ikke til at komme udenom, Brandon er sexafhængig, han onanere, køber kvinder og surfer nettet hvert øjeblik han har mulighed for det! Alle Brandons rutiner skrider dog gevaldigt, idet hans søster Sissy (Mulligan) pludselig melder sin ankomst og skaber kaos i Brandons ellers kliniske hverdag.

De to søskende har oplevet et usagt traume som har formet dem til de mennesker vi observerer. Brandon higer efter et seksuelt fix konstant, og får aldrig nogen forløsning, Sissy higer også, hendes er dog et følelsesmæssigt fix, som hun gør hende villig og usammenhængende når hun zoomer sig ind på en mand der kunne være interesseret. Som Brandon, får hun heller aldrig en forløsning...

Det er på alle måder en virkelig intens og barsk film, og holder dine følelser gidsel! Sex i denne film er på ingen måde erotisk, McQueen har holdt en kold og kynisk tilgang til sex, hvilket understreger Brandons smerte... 

- Maj :D 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar