torsdag den 8. marts 2012

Hayao Miyazaki

Portrætgalleri af nogle af de elskede figurer fra Miyazakis eventyrlige tegnefilm!
 
 
I forlængelse af mit tidligere indlæg, så vil jeg bare introducere Jer til Hayao Miyazaki - kort!

Hvis I vil vide mere om ham, så kan I læse det her.

Miyazaki er Japans svar på Disney, bare uden alt det tuttenuttede og eventyrlige som vi kender og elsker Disney så meget for.
Miyazakis tegnefilm er lang mere voldige (Nausicaä, Prinsesse Mononoke) og lidt mere voksne end Disney, og derfor har de også haft lidt svært ved at finde et publikum herhjemme i Danmark, da det danske publikum oftest tænker at tegnefilm/animationsfilm er enten til børn eller familier, og derfor ønsker man ikke at tage ind og se dem.

Og det er en fejl med Miyazaki, hvis man har den fjerneste interesse for tegnefilm, så vil man elske de her, de er så vidunderlige og magiske - jeg var hvertfald forelsket da jeg så min første: Chihiro og Heksene.

"Chihiro og Heksene" var den første Miyazaki film der kom til Danmark, og den blev et hit, vandt en Oscar og masser af hæder. Camera Film valgte at købe den hjem til det danske publikum og efterfølgende kom "Det Levende Slot" til, og den blev også et hit og blev også nomineret til en Oscar, men vandt dog ikke.
Efter de to bragende successer med Miyazaki har Camera Film siden da købt alle hans film, og vist dem i biografen, og de mangler stadig at vise 2, medmindre den kære Miyazaki laver nogle flere (hvilket ville være fantastisk!).

Jeg er et lille barn indeni og elsker tegnefilm i alle afskygninger, men disse film rummer bare lige lidt mere magi, nok fordi de har lidt mere kant end Disneys elskede klassikere og appellerer til et endnu mere voksent publikum end hos Dreamworks, jeg kan ikke forklare det - det skal opleves!

Hvis I skulle falde over nogle af de her film, så se dem endelig, jeg vil love for, at I ikke vil fortryde det! Specielt Chihiro og Det levende Slot er fantastiske. Jeg har allerede planlagt at købe alle filmene, jeg kan næsten ikke vente med at få dem alle i min samling, og se dem igen og igen!

- Maj :D

2 kommentarer:

  1. Dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste Miyazaki tilhænger! Jeg har efterhånden fået samlet en del af hans film op (http://ditteaulin.blogspot.com/2011/03/hayao-miyazaki.html)- der er dog kommet flere til siden. Skal helt sikkert se Nausicaä også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Arj jeg havde slet ikke set det indlæg, jeg har været (og er stadig...) en virkelig dårlig blogger og bloglæser for tiden!

      Og sikke en fin samling, jeg har også gjort det til et må at få samlet dem alle, det er nogen jeg ville kunne se igen og igen!

      Og Nausicaä kan på alle måder anbefales :D

      - Maj :D

      Slet