tirsdag den 3. april 2012

En Kongelig Affære

Historisk drama om kærlighed, forræderi og intriger

”En Kongelig Affære” er en storladen og dramatisk fortælling om livlægen Struense, dennes venskab med den (måske?!) gale kong Christian d.VII og ikke mindst hans fatale affære med den smukke dronning Caroline Mathilde.

Nikolaj Arcel viser en anderledes anskuelse af historien om Struense og Caroline Mathilde, her er ikke tale om to magtbegærlige mennesker, der bag kongens ryg forsøger at fravriste ham tronen og dermed få magt over det lille kongerige. Det er en fortælling om to mennesker der var forud for deres tid, som i hinanden finder en masse forståelse og et sammenligneligt syn på livet: om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Det er en fortælling om to menneskers forbudte kærlighed, smerten ved at forråde et venskab og ikke mindst om retfærdighed.

Man fatter sympati for den forsmåede dronning og man forstår hvorfor Struense falder hovedkulds forelsket i hende, for i hende finder han en ligesindet, klog, litterær og veltalende, som deler alle hans visioner om et mere moderne og socialt Danmark. Her virkelig en anden vinkling end man læser i fx nogle historiebøger, hvor Struense bliver opfattet som en intrigant og magthungrende person, som forfører dronningen og manipulerer den gale konge til at overgive magten til ham – et lidet flatterende billede af Struense.
Som altid spiller Mads Mikkelsen sin rolle med masser af indlevelse, men jeg blev alligevel en kende skuffet over hans præstation, men jeg tror grunden er, at han bliver outshinet af sine to medspillere: Alicia Vikander og Mikkel Boe Følsgaard.

Vikander spiller den unge dronning med en følsomhed og styrke der virkelig brænder igennem på lærredet. Hun er smuk og sart, men stadig viljestærk og passioneret. Hun er allerede et stort navn i Sverige, og jeg er sikker på, at vi ikke har set det sidste til hende. Følsgaard blev beæret med en sølvbjørn i til Berlinale, og det er fuldt ud fortjent, han er så hamrende gennemført og troværdig som den gale kong Christian, men man fornemmer at der er noget der ulmer, man ved ikke helt hvad og man er næsten overbevist om at det måske bare er et spil for galleriet – det er ikke til at vide, og det er det, der gør det så genialt!

Jeg kan på alle mulige måder anbefale filmen, jeg er sikker på, at den vil falde i de flestes smag – og tænk på det ikke kun som en tur i biografen, men også som et stykke samfundskulturel historie! Ja, se der er mange fordele ved at tage i biografen ;)
- Maj :D

2 kommentarer:

  1. Uha, jeg glæder mig til at se den i morgen. Det er skønt med gode danske film - flere af dem tak :-D

    SvarSlet
  2. Rigtig god tur Piske, jeg er sikker på at den vil falde i din smag! Jeg skal se den igen på søndag med mine svigerforældre, de er helt vilde efter at se den :)

    - Maj :D

    SvarSlet