torsdag den 12. april 2012

We need to talk about Kevin

Ond mor eller ond søn? Døm selv...

”We need to talk about Kevin” er en film som stadig har sit greb i mig, det er sjældent at jeg ser en film som jeg blev så opslugt af som denne. Jeg var rystet i min grundvold da jeg forlod biografens mørke og kunne ikke ryste den filmiske oplevelse af mig, hvilket gjorde at jeg prompte bestilte den roman den var baseret på.

Filmens omdrejningspunkt er karrierekvinden Eva hvis liv bliver vendt på hovedet da hun får sønnen Kevin. På intet tidspunkt er man i tvivl om at Kevin ikke er et ønskebarn, Eva stritter i mod af alle kræfter, selv da hun ligger med veer, nægter hun at presse, men med hele sin krop modstrider hun Kevins tilblivelse. Denne uvilje mod hendes søn og hans eksistens forfølger Eva og man bliver i tvivl om hvorvidt Kevin er et ondt barn der handler ud af respons til sin mors uvilje mod ham eller om Evas uvilje mod ham, gør at de handlinger der bliver foretaget fra Kevins side af, iagttages med mistanke – i bund og grund et spørgsmål om ”nature vs. nurture”, kan et barn være født ondt?

Der er mange følelser i spil i denne film, mange tabuer bliver blotlagt som eksempelvis en mors indrømmelse af at hun måske ikke elskede sit barn nok – eller at hun måske slet ikke har elsket ham nogensinde! Kevin gør ”noget” og hvad det noget er, bliver stillet og roligt afsløret, og til sidst kommer der sidste tvist de tog pusten fra mig da jeg så den – jeg vil naturligvis ikke afsløre hvad, for den fornøjelse skal I selv have!

Det er helt sikkert ikke en film for alle, det er svært at sætte den i bås, for mange anmeldelser jeg har læst, fra USA, prøver at sætte den ind som en Horror eller Thriller og det synes jeg er enormt misvisende. Den er uhyggelig, men ikke i klassisk gyser forstand, den er uhyggelig fordi den kommer ind under huden på en, og berører emner man i vores samfund er angst for at pille i. Thriller er det heller ikke helt, det er ikke en label jeg vil sætte på filmen og finde det tilfredsstillende. Se den, hvis du er ude efter at se en film der tager sin tid til at fortælle en fantastisk og foruroligende historie, jeg har sagt det før, men det er uden tvivl en af de bedste film jeg har set i meget lang tid…

- Maj :D

4 kommentarer:

  1. Det er en film, jeg rigtig gerne vil se! Har dog på fornemmelsen, at det er en film, jeg kender med at se på dvd, for den kommer helt sikkert ikke i den lokale biograf, og jeg er ikke sikker på, at jeg når forbi Kbh centrum i tide til at se den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ellers en biografklub Danmark film, så det kunne være at din lokale biograf vælger at vise den :D Der er hvertfald ingen tvivl om hvad jeg synes om den, så jeg anbefaler at du straks lejer den til sin tid - ha ha ha ;)

      - Maj :D

      Slet
  2. Hej Maj.
    Puha! Kom fra biffen for halvanden time siden, og jeg har det stadig somom der står en på min brystkasse.
    Min veninde og jeg besluttede kl 17, efter at ha' læst din anmeldelse af denne film, at den MÅTTE vi bare se. Og HOLD NU OP, det var super go. Og du har så evig ret i at den kryber under huden og ikke er til at slippe igen. TAK for din anmeldelse :)

    Kh Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke,

      Orv hvor er jeg glad for at høre at du også synes den var god, og jeg takker ydmygt for de fine ord, det glæder mig at jeg kunne hjælpe på jeres valg af film ;)

      - Maj :D

      Slet