onsdag den 4. april 2012

Almanya - Velkommen til Tyskland

Almanya er det tyrkiske ord for Tyskland

”Almanya – Velkommen til Tyskland” er en særdeles humoristisk og hjertevarm fortælling om Hüseyin og hans familie. Hüseyin kom i sin tid til Tyskland som gæstearbejder for at kunne skaffe penge og mad til sin kone og fire børn, hvilket var ham umuligt i Tyrkiet.
Filmen springer mellem fortid, hvor man følger den unge Hüseyin og hans familie i det gamle Tyskland og hvordan de skal vænne sig til deres nye liv i vesten, med sære skikke og vaner, og nutid, hvor man følger den nu endnu større familie og den ældre Hüseyin som nu er blevet bedstefar og tysk statsborger – en situation han ikke er helt tryg ved, som fordrer en særdeles humoristisk scene om hvad det vil sige at være tysk – den scene alene, er grunden til at man skal se filmen. Denne splittelse mellem at være tysk eller tyrkisk gør, at Hüseyin køber et faldefærdigt hus i sin fordums landsby, som han beder hele sin familie om at tage med og renovere sammen med ham – og snart har alle pakket deres tasker og en særegen roadtrip finder sted til Tyrkiet.

 Første gang jeg så traileren for denne film, vidste jeg bare, at det var en film jeg skulle se, den er på alle mulige måder god, og jeg kan ikke anbefale den nok! Den giver et varmt indblik i den kulturelle kløft der kan være mellem Tyrkiet og Tyskland, gennem Hüseyin og hans familie, men det er et tema der er så universalt, at de fleste ville kunne sætte sig ind i den situation. Det er en charmerende filmperle som fik mig til at grine – meget, græde lidt og nyde det tyske sprog! Det er første gang jeg har set en tysktalende film, hvor jeg ikke har synes det lød grimt, så det er stort!

Hvis I har mulighed for at se den, eller der er nogen tysklærere derude som læser det her, så gør jer selv den tjeneste og få eleverne med ind og se den, jeg er sikker på at der ikke er nogen af dem der vil kede sig!
- Maj :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar